Snart jul...

...og her er absolutt ingen julestemning!

Været er tørt og temperaturen ligger mellom 10-15 grader på dagtid. Det holder med ei ikke altfor tynn jakke når vi er ute, og lue til Aslan siden det blåser en del. 
Ingen julepynt i gater eller butikker som eg er vant til fra Norge på denne tid og julemarsipanen har for en gangs skyld fått fred fra meg for marsipan har eg ikkje sett snurten av i tyrkiske butikker, heller ikkje julebrus, og julebrød må eg nok bake sjølv om eg får lyst på.
Men no blir det snart andre boller, for den 7. desember setter eg og Aslan kursen mot Norge og juleferie! Vi blir i Norge til rett over nytt år før vi returnerer til Hakan og Çilek som dessverre ikkje får bli med.

Hakan har nok å gjere på gården der vi den 4. desember venter leveranse på 20 000 nyklekka kyllinger som skal passes på! I tillegg til at vi snart er i full gang med egg-produksjon!
Foreløpig er ikkje produksjonen av egg heilt på topp for hønene er enda unge. Egga er små og må selges billig. 
Det tar likevel tid å plukke og sortere egg to ganger for dag i tillegg til foring av nesten 9000 høner, så en person bruker heile arbeidsdagen sin i hønsehuset.
I tillegg har dei brukt tida si på å gjere i stand dei 2 andre bygningene for kyllingene som skal komme. All skitt som har ligget igjen fra forrige runde har blitt fjerna, og veggene har blitt reparert og kalka. Så må vatn- og mat-automatene på plass, og fyringsovner, for kyllingene skal ha det varmt mens dei er heilt små! 
Dei første dagene med nyklekka kyllinger er travle, for dei må ha tilsyn heile døgnet og konstant tilgang på mat og vatn, men dei er jo så utrulig søte at berre det gjer jobben litt lettere ;) 
Aslan elsker å vere på gården når det er små kyllinger der så sånn sett reiser vi til Norge på et dumt tidspunkt, men kyllinger vil det komme ca kvar 4de måned framover så vi vil alltid få sjansen til å kose med små fjærballer seinere!

Aslan trives godt i barnehagen! Heldigvis! 
Eg var så bekymra i starten for at han ikkje skulle like seg, og den første dagen han sa at han likte barnehagen så blei eg så letta!
Dei rapporterer at språkforståelsen blir bedre og bedre, men han er enda ikkje begynt å snakke meir tyrkisk enn nokre få ord. 
Håper det løsner om ikkje så lenge for eg trur det blir mykje kjekkere for han når han kan kommunisere litt meir, sjølv om han er god på fingerspråk og kroppsspråk. 

Vi har flytta siden sist!
Ikkje så langt, berre ca 300 meter, men no har vi i alle fall en plass som er vår og det er utrulig deilig! 
Vi har jo budd hos svigerforeldra mine fra vi kom i mai, og det var utrulig flott at dei syntes det var greit, men vi er i såpass forskjellig livssituasjon at det var vanskelig å kombinere i lengden. No er vi nær kvarandre, men ikkje oppå kvarandre og det føles kjempebra :)
Spiser middag sammen ganske ofte og tenker det er en god ting! 

Svigermor syntes for øvrig at 300 meter var altfor langt unna ;) 

Leiligheta vår da vi overtok den:


Og etter innflytning:


Vi mangler fremdeles en del småting, det er mykje som trengs når en skal starte en husholdning fra grunnen av, vi solgte jo det meste før vi flytta til Tyrkia. Men her koser vi oss i alle fall, og øver på kvardagen som familie i Tyrkia. Er litt annerledes enn livet vi levde i Norge så litt innkjøring blir det.

No gleder eg meg til å komme til Norge og forhåpentligvis få litt julestemning etterkvart. 
Hakan gleder seg ikkje til vi skal reise da, men akkurat denne turen kjenner eg at eg trenger no, og med moderne teknologi så kan vi ha tett kontakt sjølv med mange tusen kilometer mellom oss dei få ukene vi skal vere vekk.


Aslan er fornøyd med rommet sitt, og det flotte lappeteppet han har fått av mormora si :)


Aslan leiker med «dede» og «baba-anne»


Det er kommet snø på den utdødde vulkanen!


Stua vår etter vi fekk gulvteppe :)


Kjøkken


Og Aslan sitt soverom :)


Familien min er kommet på veggen ❤️


Aslan på vei heim fra barnehagen


Hakan på jobb, forbereder hønsehuset for kyllingene som skal komme.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fra Norge til Tyrkia

Lørdag 5. august