En ny start i 2018!!

Godt nytt år litt sånn seint i januar!!!

Eg har hatt planer om å dra i gang denne lille «reisebloggen» min igjen no over nyttår, men var litt seigt å komme i gang så har utsatt det og utsatt det.
Men no prøver eg! ☺️
Blir nok ingen hyppige innlegg i første omgang, men utover året håper eg å få det på glid...

I utgangspunktet hadde eg tenkt å skrive et sånn «surprise»- innlegg, men no er det visst ikkje så «surprise» lenger så da får det berre bli litt kjedelig bakgrunns-info 😉

Grunnen til eg velger å plukke opp igjen bloggen på dette tidspunkt er et noko spontant (fra mi si side i alle fall) valg vi gjorde i høst. 

Akkurat i en periode eg var langt nede og sjukmeldt med depresjon så spurte Hakan om vi ikkje skulle flytte til Tyrkia(!) og starte et nytt liv der? 
Og, nesten overraskende for meg sjølv, så syntes eg ideen hørtes perfekt ut! ...og sa ja 😄

Så da heiv vi oss rundt og begynte å planlegge, for det er mykje som må ordnes før vi kan pakke oss avgårde til et nytt liv!

Siste månedene har dermed gått til å bli kvitt så mykje som mulig av det vi eiger og har, og det er mykje!! Utrulig kva en får plass til i ei «lita» leilighet, det tar jo aldri slutt!
Planen er å ta med oss så lite som mulig, men et lite flyttelass blir det likevel for nokre ting har vi lyst å ta med, både av praktiske og sentimentale grunnar.

Leiligheta skal selges utpå våren, så den må stå fram fra si beste side, og helst ikkje fyllt til randen med rot...så eg spyr ut salgsannonser på dei lokale kjøp og salg sidene på Facebook (som eg veit mange har fått med seg), og sakte men sikkert så minker det med saker her 😁

Å legge ut sakene våres for salg var litt skummelt først, men no går det nesten litt sport i det; «kva skal eg selge no?» (Og kikker over inventaret 😅)

Så, mi oppgave har vore å selge alle tinga våres. Hakan si oppgave er å planlegge vårt nye liv i Tyrkia 😉 (eg får lov å bidra eg også, men hovedjobben tar Hakan)

Den store planen er nemlig å starte opp gårdsdrift i heimbyen til Hakan, Aksaray! 😁😁😁
Der skal vi ha sauer og høner og grønnsakshage!  ...og såklart en del meir, men dette er hovedpunkta 😉

Eg har alltid hatt et ønske om å bu en periode i Tyrkia. Lære språket ordentlig, og bli bedre kjent med svigerfamilien min. Etter kvart som åra har gått har eg ikkje trudd det skulle bli aktuelt, men no var vi tydeligvis klare for litt eventyr! Sjølv om eg heilt ærlig må innrømme at Aksaray ikkje sto øverst på lista av spennende byer eg kunne tenke meg å bu i...😅😜

I fjor sommer spurte svigerinna mi fra Antalya om eg kunne tenkt meg å bu i Tyrkia...og eg svarte «Ja, men ikkje i Aksaray!» ....og sånn gikk det 😂😂😂
Men det blir spennende! No skal Aksaray bli VÅR by, og eg og Aslan får nok god tid i sommer til å utforske. Hakan blir nok mykje opptatt med bygging av fjøs osv, og sjølv om eg har fått ansvar for grønnsakshagen trur eg nok vi skal få tid til litt byvandring også 😉

Mykje av grunnen for Hakan sine gårdplaner er nok at dette gir oss muligheten til å vere vår eigen sjef, og det gir oss mulighet til å vere i nærheten av svigerforeldrene mine, som begynner å bli gamle. Aksaray er en by som passer for gårdsdrift, den består av mange små og større landsbyer og gårder. 

2018 skal nok bli et travelt og, til tider, tøft år, men eg ser fram til det store eventyret vårt og trur dette kommer til å bli veldig bra! 😁

Og dette er grunnen til at eg prøver å få opp bloggen min igjen, for eg tenkte å dele litt av det vi skal til med i tilfelle nokon har lyst å følge med på oss 😉 

Planen er å flytte nedover i mai så frem til dess har vi oppgaver nok her heime med å selge og planlegge. 

I februar reiser Hakan ned i 2 veker og kikker på tomter og skaffer seg kunnskap, for vi starter jo ganske fra bunnen av! Mine knappe erfaringer som sauebonde i oppveksten er ikkje mykje å bygge en gård på, men Hakan leser og studerer på nett, og så har vi heldigvis litt forlenga armer i familien vår der nede, som hjelper til å forberede. 
Dette er spennende!! 😁





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fra Norge til Tyrkia

Snart jul...

Lørdag 5. august